Agnetha van Gils, 4de jaars student Verpleegkundige

“Er is meer dan alleen de zuster”

Mensen die zorg nodig hebben – of dat nu ouderen zijn of mensen met een beperking – willen in de meeste gevallen zo lang mogelijk thuis blijven wonen. Domotica kan daarbij ondersteunen. Mensen voelen zich bijvoorbeeld zekerder en veiliger als ze weten dat beeldcontact mogelijk is. Een zorgverlener kan dan meteen helpen indien noodzakelijk.

Wat betekent domotica voor de inhoud van het onderwijs? En wat vinden studenten ervan? Agnetha van Gils, vierdejaars student aan de opleiding verpleegkundige van ROC Tilburg, is enthousiast. Ze is oprecht blij dat ze in haar laatste studiejaar domoticalessen krijgt. “Dat is een goede aanvulling op alle lessen omdat je in de zorg ook steeds meer en steeds vaker met nieuwe technische ontwikkelingen te maken krijgt. Dat gaat razendsnel. Het is goed dat we hier op school al mee geconfronteerd worden, dat we leren wat wel en niet kan met domotica,” legt Agnetha uit.

Ethische aspecten

“Wat ik belangrijk vind, is dat er in de lessen ook aandacht is voor ethische aspecten. Wat betekent cameratoezicht voor cliënten, wat doet dat met hun waardigheid en privacy. Heel concreet: wanneer kijk je wel en wanneer niet op een beeldscherm dat in verbinding staat met de camera op de kamer van een cliënt. Als die cliënt uit bed valt, is het goed dat er zorg op afstand is, maar je kijkt niet als een cliënt bezoek heeft. Over zulke vragen moet je het op school en in de praktijk wel hebben.”

Zelfredzaamheid

Het persoonlijk contact met zorgverleners is voor cliënten de belangrijkste vorm van sociale interactie.  Of de inzet van domotica dan niet kan leiden tot eenzaamheid? “Het is ook onze taak om cliënten te stimuleren tot zelfredzaamheid. Om ze aan te moedigen dat ze een praatje maken met de buren, een deeltaxi bellen en bij iemand op bezoek gaan of dat ze zelf iemand bellen. Cliënten moeten ondernemen wat mogelijk is. Ik zeg altijd maar: Er is meer dan alleen de zuster!”

GDPR