Het belang van samenwerken in het netwerk rondom zorgvragers wordt steeds groter. Daar is iedereen het wel over eens. Dat kun je niet vroeg genoeg leren in je opleiding tot zorgprofessional. Aan de slag dus met transmurale opleidingsactiviteiten waarbij studenten de zorgvrager volgen op zijn/haar route langs verschillende zorgaanbieders. Makkelijker gezegd dan gedaan. Want zodra je de eerste stap zet, merk je dat je dit niet alleen kunt en je collega’s andere prioriteiten hebben. Herkenbaar? Lees dan vooral verder.
Tijdens de netwerkbijeenkomst van de Zorgacademie op 24 juni jl. werd een brainstormsessie gehouden over de uitdaging om collega’s warm te krijgen voor jouw transmurale opleidingsplannen. De enthousiaste groep aanwezigen, van verschillende zorg- en onderwijsinstellingen, werden in groepen verdeeld om hun persoonlijke succeservaringen met elkaar te delen.
In welke situatie wist jij jouw collega’s te enthousiasmeren voor jouw idee en waardoor was je succesvol? Door concrete voorbeelden uit de praktijk te bespreken en stil te staan bij het effect van eigen handelen, werd al snel duidelijk dat bouwstenen voor succes niet zitten in grote zaken zoals budget en tijd, maar dat veranderkracht vooral ontstaat door klein te beginnen en je succeservaringen te delen. Verschillende persoonlijke verhalen en inspirerende voorbeelden zorgden voor herkenning, bewondering en soms ook verbazing.
Twee mooie voorbeelden laten zien hoe transmurale uitwisseling van studenten ook medewerkers inspireert tot uitwisseling:
- In de ketenstage van Avans Hogeschool wisselen studenten met elkaar van plaats halverwege hun stage van 20 weken. Tijdens dit traject worden ook bijeenkomsten voor werkbegeleiders georganiseerd en dit leidt tot mooie relaties die ook na de stage worden voortgezet.
- In de proeftuinen van De Wever en het ETZ stimuleert de uitwisseling van studenten ook werkbegeleiders om een kijkje in elkaars keuken te gaan nemen.